Til alle Kunstpavillonensmedlemmer.

 

 

Bárdur Jàcupssons kunstudstilling.

Mit                 Vandfald

Tags                Fugl

 

Tag en hurtig beslutning og kom med til færøske Bárdur Jàcupssons udstilling.
Kunstneren viser selv rundt på sin udstilling, hvad man ser
nedenfor.

Vi møder op ved Banegården i Aalborg kl. 18.00 og ser, hvor mange der
kan være plads til i de medbragte biler. Ellers tager vi toget, der går
kl 17.49 med ankomst Vrå kl. 18.28, eller den næste afgang kl. 18.20
med ankomst kl. 18.51. Det er bedst at være fremme i god tid, kl. 18.30,
så det første tog er mest sikkert. Man kan også satse på bilerne og
altså vente med at mødes til kl. 18.
Tag gerne familie og venner med.

Hilsen

Kunstpavillonens bestyrelse

Kommende arrangementer

Omvisning den 23. maj kl. 19.00.

Bárdur Jàkupsson viser rundt i sin udstilling "Fjeldvisioner".

Alm. entrè incl. 1 glas vin.

Entré Kr. 50,-

Grupper over 10 pers. kr. 35,-

Studerende

med studiekort kr. 30,-

Introduktion til kunstneren:

SE UDSTILLINGEN "Fjeldvisioner" af Bárdur Jàcupsson I KUNSTBYGNINGEN i

VRÅ

(sidste dag 9. juni 2014).

Når man træder ind i kunstbygningens skønne store rum, ja man fristes
til at sige i disse dage: hellige haller, overvældes man straks af et
brag af en udstilling. Vi ser en meget smuk ophængning. Enorme lærreder
helt op til 4 x 2 m dominerer, dog uden at de mindre formater (i mangfoldige
størrelser) forsvinder. Det skyldes først og fremmest den eksplosion
af farver, der går igen - de ekspressive, næste hidsige penselstrøg.
Det er den færøske natur, der er inspirationskilden. Går man tættere på,
kan man orientere sig ved at se havet i den blå baggrund, helst antydet
i enten venstre eller højre sidefelt. Så får man straks øje på klippen,
der rejser sig stejlt, og et farveorgie bryder løs - af græs, blomster,
urter, sten, mos, lav. Gengivet i voldsomme mest lodrette felter, ofte
overmalet af vilde zig-zag penselstrøg. Disse er Bardurs kendemærke,
hans tags. De er som lyn, der gennembryder naturens rum, selve den universelle
kraft, der giver liv til alt, selv i disse ellers karrige,
fjerne og kolde nordatlantiske egne.
Rigdommen af farver er overvældende, et mirakel ude i dette våde intet.
Alle nuancer er i spil, bestandig fosforescerende mellem mørkt og lyst i
alle vejrlig.
Det er ikke havet, der er dominerende. Det fungerer blot som blå baggrund
for øerne, der dukker op og rejser sig. Øerne er det egentlige. Det
våde element gestalter sig mere som dis, tåge, regn. Tågen som en transparent
pensel hen over de stærke iøjnespringende farver. Bække, elve,
fosse, vandfald, trænger sig op og ud af undergrunden.
Stilen er ekspressiv og dermed også eksponent for indre tilstande. Er
det gru og fryd over denne vælde? Er det svimmelheden ved angsten for
det frie fald fra fjeldet? "Fjeldvisioner" er udstillingens titel. Det
er på én gang udtryk for det indre og det ydre.
Når Bárdur i så overvejende grad behandler landjorden, kunne det tyde
på, at han ikke hører til søens folk, men snarere er "landkrabbe". Han
kommer da heller ikke af nogen fiskerfamilie, men er søn af Færøernes
store lyriker Hedin Brù, nær ven med William Heinesen. Med sin far har
Bardur tidligt vandret i den færøske natur over hedestrækninger, fjeldskråninger
og stenskred. Via de to digtere har han desuden fået et fortroligt
kendskab til fortællertraditionens dybe rødder i det gamle
bondesamfund.
Man taler da også om det kalligrafiske i Bardurs naturtolkning, i visse
billeder forekommer tværgående linjer. En slags "penselskrift" i både
fed og tynd gengivelse af hieroglyfagtig karakter kan give indtryk af
naturens gådefulde sprog, der behøver mange billeder for at blive tydet,
- om nogensinde.
Lige straks når man træder ind i den noget smallere korridor, smykkes
væggene af vidunderlige akvareller i lyse lette pastelfarver, alle af
nyere dato. Her brydes det abstrakte præg af genkendelige detaljer. Der
bruges både tusch og blæk, det første til morsomme realistiske detaljer
– man får pludselig øje på en syngende fugl – og det sidste i mange mikroskopiske
prikker, der er som angivelser af tætte fugleskarer. Betagende.
Nu er der også lyd på billederne!
Visse ophæng samler både store og små formater, hvor man sagtens kunne
nøjes med at beskue ét billede selvstændigt. Dog skaber kompositionen
af disse forskellige elementer sammen en helhed og harmoni, understreget
af den symmetriske placering.

De allernyeste malerier fra 2014 er afgørende anderledes. Alle af kvadratiske
størrelser (50 x50), og alle i samme kubistiske stil, nu i klare
stærke grundfarver, ikke de mangfoldigt blandede nuancer, som vi er vant
til. Nu er abstraktionen slået helt igennem, - dog genkender man de
oprindelige træk.
Det er interessant at følge så rig en udvikling, en sådan uudslukkelig
vitalitet. Der er al mulig grund til at fejre denne nu 70årige kunstners
værk. Hvad bliver mon det næste? Heldigvis har vi mulighed for
at følge Bárdur Jàcupsson fremover, idet han hvert år deltager i Vrå-udstillingen
i august.

se mere på www.kunstbygningenvraa.dk/lige_nu.asp

Birgit Vanghaug (på vegne af bestyrelsen)

(inspiration: "Det vertikale landskab" (2003), "Fjeldvisioner" (2013),

begge forlaget Atlanta, Erik Fey, Hjørring og nu Hirtshals)

Kommende arrangementer

Omvisning den 23. maj kl. 19.00.

Bárdur Jàkupsson viser rundt i sin udstilling "Fjeldvisioner".

Alm. entrè incl. 1 glas vin.